Tuesday 11 November 2014



Awaliya ulfa Ayu Dhita 
awaliyaulfa93@gmail.com


Amenore
Amenore bukan suatu penyakit tetapi merupakan gejala. Amenore adalah tidak adanya haid selama 3 bulan atau lebih
Pengertian Amenore adalah keadaan tidak adanya haid untuk sedikitnya 3 bulan berturut turut. Lazim diadakan pembagian antara amenore primer dan amenore sekunder. (Sarwono. 2010)
a.       Jenis amenore
1.      Amenore Primer
Kita pergunakan bila seorang wanita belum pernah mendapat menstruasi dan tidak boleh didiagnosa sebelum pasien mencapai umur 18 th. Amenore [rimer umumnya mempunyai sebab-sebab yang lebih berat dan lebih sulit untuk di ketahui, seperti kelainan=kelainan kongenital dan kelainan-kelainan genetik.
2.      Amenore Sekunder
Adalah hilangnya haid setelah menarche. Adanya amenore sekunder lebih menunjuk kepada sebab-sebab yang timbul kemudian dalam kehidupan wanita, seperti gangguan gizi, gangguan metabolisme, tumor-tumor, penyakit infeksi, dan lain-lain.
b.      Klasifikasi Amenore Patologik
Seperti dikatakan di atas, amenore primer dan amenore sekunder masing-masing mempunyai sebab-sebab sendiri, pada amenore primer kelainan gonad memegang peranan penting. Akan tetapi, banyak sebab ditemukan  pada kedua jenis amenore, oleh karena itu, klasifikasi di bawah ini mencakup sebab-sebab pada amenore primer dan amenore sekunder.

Awaliya Ulfa Ayu Dhita

No comments:

Post a Comment